Nytt prosjekt sammen med SINTEF - digitale produktpass som konkurransefortrinn for norsk design- og livsstilsindustri
- Anita Cecilie Drabløs
- 11. sep.
- 2 min lesing
Oppdatert: 27. okt.
Digitale produktpass blir snart et EU-krav – men kan også bli et konkurransefortrinn. Nå starter PlussLab, med støtte fra Oslo kommune og i samarbeid med SINTEF, et nytt prosjekt som setter søkelys på hvordan DPP kan gi økt verdiskaping i norsk design- og livsstilsindustri.

Digitale produktpass (DPP) blir snart et EU-krav og skal sikre sporbarhet og transparens gjennom hele verdikjeden. For norske bedrifter kan dette bli både en utfordring og et stort konkurransefortrinn – særlig innen design- og livsstilsindustrien. PlussLab ønsker å være en pådriver for å utforske hvordan DPP kan brukes aktivt til å styrke innovasjon, eksport og grønn omstilling.
Gjennom prosjektet legger vi til rette for en serie workshops der bedrifter får mulighet til å bygge kunnskap, dele erfaringer og utvikle nye samarbeidsprosjekter sammen med SINTEF.
Høstens workshops
🌐 Digital workshop – 9. oktober 2025, kl. 10:00–11:30 (Teams)Her deler deltakerne i «Data til Business», Vestre og Hilding Anders, sine erfaringer. SINTEF bidrar med beste praksis og kunnskap om hvordan digitale produktpass kan skape verdi.👉 Meld deg på her
🏛️ Fysisk workshop – 12. november 2025, kl. 10:00–14:00, Forskningsparken i OsloEn arbeidsdag med kunnskapsdeling, bedriftscase og gruppearbeid. Sammen utforsker vi muligheter, utfordringer og nye løsninger knyttet til digitale produktpass.👉 Meld deg på her
Hvorfor jobber PlussLab med digitale produktpass?
For å møte kommende EU-krav må bedrifter i design- og livsstilsindustrien forberede seg på en ny virkelighet. Digitale produktpass gir ikke bare bedre oversikt over materialbruk og miljøpåvirkning – de kan også bli et viktig redskap for å dokumentere bærekraft, skape tillit hos kunder og åpne nye markedsmuligheter internasjonalt.
PlussLab vil derfor bidra til at bedriftene i vårt nettverk står bedre rustet til å møte kravene – og samtidig kan bruke digitale produktpass til å utvikle fremtidens forretningsmodeller.



Kommentarer