Nye EU-regler kan åpne en digital motorvei for næringslivet
- Anita Cecilie Drabløs
- 25. mars
- 2 min lesing
Oppdatert: 3. apr.
Kan EUs kommende digitale produktpass bli en god forretningsmulighet? Det ser ut til at noen av Nordens ledende tekstil- og møbelmerker satser på det, for det er stor konkurranse om plassene i det skandinaviske Interreg-prosjektet «Data til Business».
Har du snakket med skjorten din i dag? Kanskje ikke, men ambisjonen hos en rekke nordiske bedrifter er at EUs kommende digitale produktpass (DPP) blant annet kan føre til økt dialog med kundene. Kort fortalt skal passet gi informasjon om et produkts materialer, CO₂-avtrykk og muligheter for gjenbruk.
22 danske, svenske og norske bedrifter møttes nylig i København for å starte et prosjekt hvor de de neste seks månedene vil jobbe intensivt med data, sirkulær forretningsutvikling og utvikling av en prototype på et digitalt produktpass. Fra Danmark deltok Holmris B8, og Heidi Bøjlesen, som er Digitalization and Master Data Manager, forteller:
"Vi har meldt oss på for å få mer kunnskap om det digitale produktpasset og høre hvordan de jobber med det i Sverige og Norge. Det finnes forskjeller mellom landene, noe som allerede har gitt inspirasjon. Data er makt i næringslivet, og jeg ønsker at vi i bransjen skal begynne å samarbeide om dette. At vi kan bli enige om å forfølge de samme temaene og finne et felles grunnlag for hvilke data vi skal samle inn."
Hun får støtte fra Rebecca Johansson, ESG Manager hos norske Active Brands:
"Vi vet at kravene kommer, men rammene er fortsatt uklare. Samtidig ser vi muligheter, fordi produktpasset kan skape en toveis-dialog med kundene. Vi må finne ut hva som gir merverdi for kundene – og forstå at det kan være en risiko ved å vente for lenge med å starte prosessen."

Data til Business
I løpet av tre år skal totalt 60 nordiske mote-, møbel- og designmerker få kompetanse, nettverk og verktøy til å gjøre data til en verdifull forretningsressurs. Prosjektet hjelper bedriftene med å forstå hvordan de kan vinne markedsandeler ved å bruke data de uansett må samle inn og rapportere om sporbarhet og transparens i henhold til nye EU-regler for det digitale produktpasset.
«Data til Business» finansieres av EU / Interreg og gjennomføres i samarbeid med nordiske klynger og universiteter:
Lifestyle and Design Cluster (DK)
Högskolan i Borås (SE)
Interior Cluster Sweden (SE)
PlussLab (NO)
NF&TA (NO)

Ønsker du mer informasjon? Ta kontakt med prosjektleder:
Heidi Svane Pedersen, prosjektleder og Head of Digital hos Lifestyle and Design Cluster. Telefon: +45 2074 7683. E-post: Heidi@ldcluster.com
Les mer om prosjektet på landingssiden som du finner her:https://ldcluster.com/projekter/data-information-cirkularitet/
Deltakere
De første 22 bedriftene har nettopp deltatt på en to-dagers samling i København. De neste workshopene finner sted i Oslo og Borås. En utstilling av alle prototyper åpner 5. september i Borås.
Norske bedrifter:
Danske bedrifter:
Svenske bedrifter:
Det tas ikke inn flere bedrifter i 2025, men interesserte kan søke om å delta i 2026. Les mer på https://ldcluster.com/projekter/data-information-cirkularitet/
Comments